Hem > Nyheter > Renesas Electronics: Automakers engagemang i försörjningskedjan har och nackdelar för halvledarföretag

Renesas Electronics: Automakers engagemang i försörjningskedjan har och nackdelar för halvledarföretag

Från den 14 april till 16: e, förde Renesas Electronics en mängd olika lösningar för artificiell intelligens, industriell och smart resa till "E-Planet Innovative Application Technology Park" på 2021 Munich Shanghai Electronics Show.

Under utställningen demonstrerade Renesas huvudsakligen lösningar som att flytta objektspårning, multi-protokoll industriell Ethernet, R-Car Perception Quick Start-programvara och intelligent cockpit. Bland dem använder den rörliga objektspårningslösningen Renesas RZ / A2M mikroprocessor (MPU) med DRP (dynamisk konfigurerbar processor) och endast en kamera för bildförvärv, kontroll och visionsbehandling. Multi-Protocol Industrial Ethernet-lösningen visar en uppsättning industriella nätverkssystem. Innehåller en masterstationsutrustning och två gateways baserade på RZ / N1 och Slave Station-utrustning baserad på TPS-1, R-IN32, RZ / N1 respektive RX72M. Detta system tillämpas huvudsakligen på masterstationsutrustning, såsom PLC, sensornav och gateway; och slavstationsutrustning, såsom kommunikationsmodul, fjärrkontroll i / o och motorstyrning.


R-Car Perception Quick Start-programvara är en uppsättning speciella referensprogramutvecklingssatser för avancerade körhjälpssystem, vilket förenklar användningen av avancerade hårdvaruaccelerationsmotorer i R-Car V3H-chipet, minskar kundutvecklingstiden och gör det möjligt för produkter att komma in marknaden snabbare. Den intelligenta cockpitlösningen integrerar funktioner som fullständig LCD-virtuell instrumentation, underhållning och luftkonditionering, frontvy och multimediauppspelning och ADAS-bildigenkänning. Denna lösning använder en en-chip R-Car H3 SOC och en multi-utgång bilnivå VersaClock Clock IC 5P49V60, som kan köra tre skärmdisplayer samtidigt.

Lin Zhien, chef för Renesas Automotive Electrancics Application Technology Department, berättade för Jiwei att Renesas har arbetat inom bilfältet länge och har egna produktlinjer i SOC, Power Devices och McU. Renesas är inblandad i halvledarrelaterade produkter som används inom bilindustrin och har ett nära samarbete med biltillverkare och tier1.

Han påpekade att bilproducenterna i det förflutna kan möta Tier1 direkt, men de senaste åren kommer halvledarproducenter också att samarbeta med biltillverkare. I slutet av förra året etablerade Renesas och Kina FAW ett laboratorium i Changchun för att utveckla nya projekt tillsammans. Anslutningen mellan bilfabriken och Tier2 underlättar kommunikationen av behoven mellan de två parterna, och halvledarföretag kan också ge bättre produkter för dem.

Men samtidigt kommer det direkta medverkan av automakers i försörjningskedjan eller egna forsknings- och utvecklingsprodukter också att få en viss inverkan på halvledarföretag. Många biltillverkare brukade göra framåtriktad pre-forskning, och sedan kommer rolltillväxten, blir pre-forskningsavdelningen att bli oberoende och bli ett företag, som BYD, att utveckla applikationslösningar och även sälja produkter till andra företag, Men allt beror på biltillverkarens egna försörjningskedjans beslut. I framtiden har bilar högre och högre elektroniska och elektriska krav, och efterfrågan på antalet marker kommer också att bli högre och högre. Renesas har en bra utformning för detta, till exempel de nya fyra moderniseringarna, intelligenta nätverksfordon, autonoma körning etc. Renesas produkter behandlar behoven hos olika kunder och diskuterar med kunder för att lösa kundproblem på chip-nivån.