Hello Guest

Sign In / Register

Welcome,{$name}!

/ Logga ut
Svenska
EnglishDeutschItaliaFrançais한국의русскийSvenskaNederlandespañolPortuguêspolskiSuomiGaeilgeSlovenskáSlovenijaČeštinaMelayuMagyarországHrvatskaDanskromânescIndonesiaΕλλάδαБългарски езикGalegolietuviųMaoriRepublika e ShqipërisëالعربيةአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьLëtzebuergeschAyitiAfrikaansBosnaíslenskaCambodiaမြန်မာМонголулсМакедонскиmalaɡasʲພາສາລາວKurdîსაქართველოIsiXhosaفارسیisiZuluPilipinoසිංහලTürk diliTiếng ViệtहिंदीТоҷикӣاردوภาษาไทยO'zbekKongeriketবাংলা ভাষারChicheŵaSamoaSesothoCрпскиKiswahiliУкраїнаनेपालीעִבְרִיתپښتوКыргыз тилиҚазақшаCatalàCorsaLatviešuHausaગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaमराठी
Hem > Nyheter > Sony bygger bilar men säljer inte dem, och det pekar på marknaden för fordonssensorer

Sony bygger bilar men säljer inte dem, och det pekar på marknaden för fordonssensorer


Nikkei Asian Review rapporterade att Sony demonstrerade sin självkörande elektriska konceptbil för första gången i Japan på måndag och planerar att börja testa på allmänna vägar i Japan, USA och Europa före utgången av detta räkenskapsår.

I januari i år avslöjades Vision-S fyrdörrens ren elbil på CES. Bilen är utrustad med flera skärmar med bred skärm, och baksätet är också utrustat med ett oberoende bildskärmssystem för passagerarunderhållning och Sonys eget 360 ° panoramiska surroundljud. När bilen först tillkännagavs, avslöjades det att den var utrustad med 33 olika sensorer för att övervaka insidan och utsidan av bilen, inklusive högupplösta och HDR-kompatibla CMOS-sensorer för vägdetektering, objektavkänning och färgigenkänning och lasrar för dag- och nattvision. Radar och radioradar för relativ hastighetsdetektering och avståndsavkänning.


Sony är världens största tillverkare av CMOS-sensorer, främst används i smarttelefonkameror, som upptar hälften av den globala marknaden. Men inom det populära området för fordonssensorer ligger det långt efter sina konkurrenter. Enligt data från Techno Systems Research är Sonys 8,6% marknadsandel när det gäller försäljningsvolym blek i jämförelse med 45% marknadsandel för amerikanska halvledarföretag.

Sony gjorde denna bil för att testa och samla in data för att förbättra sin bilsensorteknologi. Österrikes Magna Steyr etablerade Vision-S på en EV-plattform, som Sony tror kommer att arbeta med en rad fordonskategorier inklusive sportfordon.

Izumi Kawanishi, Sonys senior vice president som ansvarar för Vision-S-projektet, sa att han diskuterar partnerskap med leverantörer och några potentiella partners har varit i kontakt.

Vision-S är inte till salu, åtminstone i Sonys nuvarande plan. Företaget vill inte att biltillverkare ska bli sina konkurrenter eftersom de är potentiella kunder för bildsensorer. Den andra bilen under utveckling kommer att vara utrustad med fler sensorer. Kawanishi sa: "Vi kommer att lära oss mycket av vägtestet."

Sony skapar ett förstklassigt underhållningsutrymme i bilen och prototypen Vision-S kännetecknas av ett 360-graders uppslukande ljudsystem.

Det sägs att bilindustrin genomgår en revolution som har inträffat under ett sekel. Kawanishi sa att bilar förvandlas till tekniska produkter. Till skillnad från tillverkare av bildelar är elektronikproduktstillverkaren Sony inte begränsad av branschen och kan tillhandahålla de bästa lösningarna för autonom körning.